داستان های نخیلی
مرد پس از جستجو و چشم چرخاندن در چند قفسه از کتاب ها
با حالت حق بجانب از دختر کتاب فروش پرسید
کتابی به نام *مرد؛ ارباب زن * دارید؟
دخترکتابفروش گفت : بخش *داستان های تخیلی* اون طرفه آقا
مرد پس از جستجو و چشم چرخاندن در چند قفسه از کتاب ها
با حالت حق بجانب از دختر کتاب فروش پرسید
کتابی به نام *مرد؛ ارباب زن * دارید؟
دخترکتابفروش گفت : بخش *داستان های تخیلی* اون طرفه آقا
نگران فردایت نباش که چه میشود...
خدای دیروز و امروزت
فردا هم هست
نگفتمت مرو آن جا، که آشنات منم | در این سراب فنا چشمه ی حیات منم | |
وگر به خشم روی صد هزار سال ز من | به عاقبت به من آیی که منتهات منم | |
نگفتمت که به نقش جهان مشوراضی | که نقش بند سراپرده ی رضات منم | |
نگفتمت که منم بحر و تو یکی ماهی | مرو به خشک که دریای باصفات منم | |
نگفتمت که تو را رهزنند و سرد کنند | که آتش و تبش و گرمی هوات منم | |
نگفتمت که صفتهای زشت در تو نهند | که گم کنی که سرچشمه صفات منم | |
نگفتمت که مگو کار بنده از چه جهت | نظام گیرد که خلاق بیجهات منم | |
اگر چراغ دلی دان که راه خانه کجاست | وگر خداصفتی دان که کدخدات منم |
در زندگی یاد گرفتم
1. با احمق بحث نکنم و بگذارم در دنیای احمقانه خویش خوشبخت زندگی کند.
2. با وقیح جدل نکنم چون چیزی برای از دست دادن ندارد و روحم را تباه می کند.
3. از حسود دوری کنم چون حتی اگر دنیا را هم به او تقدیم کنم باز هم از من بیزار خواهد بود.
4. تنهایی را به بودن در جمعی که به آن تعلق ندارم ترجیح دهم .
5. با کودک بحث نکنم چون مرا با دانش خویش می سنجد و هم سطح خویش میپندارد .
کلمات هم آوا :
واژه هایی هستند که تلفظ ( آوا )ی یکسانی دارند . اما از نظر نوشتن و معنی متفاوتند. کلماتی مانند :
خویش : خود - فامیل / خیش : وسیله شخم زدن
حیات : زندگی / حیاط : فضای باز خانه
ارز : پول خارجی / ارض : زمین / عرض: پهنا
******************************************
کلمات هم نویسه : واژه هایی که نوشتن یکسان دارند اما از نظر معنی و تلفظ متفاوتند.
کلماتی مانند :
مِهر : محبت ؛ ماه مهر / مُهر : وسیله چاپ دستی
گِل / گُل
کُشتی / کِشتی
مسلم / مسلّم
نوبهار است در آن کوش که خوشدل باشی که بسی گل بدمد باز و تو در گل باشی
گوهر مخزن اسرار همان است که بود حقه ی مِهر بدان مُهر و نشان است که بود
************************************
دسته دیگری از کلمات نیز وجود دارد که در کتاب فارسی راهنمایی نیامده اما آشنایی با آن به نظر ضروری می رسد .
کلمات هم آوا - هم نویسه :
کلماتی که در نوشتن و تلفظ یکسانند اما از لحاظ معنی متفاوتند. کلماتی مانند :
شیر : نام حیوان / شیر : شیر آب / شیر : شیر خوردنی
روان : جان / روان : جاری
سیر : نام گیاه سیر / سیر : غذا خورده - متضاد گرسنه
نه من از پرده ی تقوا به در افتادم و بس پدرم نیز بهشت ابد از دست بهشت
آتش است این بانگ نای و نیست باد
هر که این آتشنداردنیست باد
گلاب است گویی به جویش روان همی شاد گردد زبویش روان
**************************************
کلمات ( هم آوا ) و ( هم نویسه ) در بحث آرایه های ادبی ، جناس ناقص نامیده می شوند .
کلمات ( هم آوا _ هم نویسه ) در بحث آرایه های ادبی ، جناس تام نامیده می شوند.
از آيت الله بهجت سوال شد:چه كنيم تا نماز صبحمان قضا نشود؟
در پاسخ فرمودند:
كسي كه باقي نمازهايش را در اول وقت بخواند
خدا او را براي نمازصبح بيدار خواهد كرد.
بزرگترین مصیبت برای یک انسان این است که
نه سواد کافی برای حرف زدن داشته باشد
نه شعور لازم برای خاموش ماندن
اسمش را دخترانه بنام : دنیا ...
اسمش را مردانه بنام : جهان ...
افسوس که این سیاره ی آبی ، نه حیای زنانه سرش میشود نه وفای مردانه ...
فکر نان عقبا باش؛ این سیاره بیشترش آب است ...
جای خالی را با کلمه مناسب پر کنید.( نیم نمره ! )
هر وقت دستت رو بستند بگو " یاعلی "
هر وقت بی یاور شدی بگو " یا حسن "
هر وقت آب خوردی بگو " یاحسین "
اما :
اگر تشنه شدی ، آب نخوردی ، دستتو بستند ، بی یاور شدی ، سیلی خوردی بگو
" امان از دل زینب "
توجه به نكات زیر ،در ارزش یابی درس املا ضروری است |
به نام پروردگار
درود بر همه ی همكاران گرامی دوره ی ابتدایی و متوسطه ی یك و دو
با توجه به پرسش های پیوسته ، لازم است در هنگام تصحیح برگه های املای دانش آموزان عزیز ، به چند نكته ی زیر توجه فرمایند:
1- تشدید ، در املا نمره ندارد.
با توجه به این كه بود و نبود تشدید در شكل املایی كلمات در فارسی تاثیری ندارد ؛بنابراین تشدید ارزش املایی ندارد و همكاران گرامی نباید نمره ای به آن اختصاص دهند و یا نمره ای به خاطر ننوشتن آن از دانش آموز كم كنند .
2- جدا یا پیوسته نویسی ، نمره ندارد .
جدانویسی و پیوسته نویسی كلمات مركب ،سلیقه ی رسم الخطی است . هر دوشكل نوشتاری این گونه واژه ها( كتابخانه / كتاب خانه) از نظر ما درست است و نباید برای این تفاوت نوشتاری نمره ای از دانش آموز كم گردد .
3- كاربرد نشانه ی كسره ی اضافه ی كوچه یا بزرگ یكسان است .
نوشتن كلماتی كه در تركیب آن ها از كسره ی اضافه ی استفاده شده ، كوچك یا بزرگ نوشتن این نشانه ( لانه ی بلبل / لانهء ) ، تفاوتی ندارد و نباید نمره كم كرد.
گروه زبان و ادب فارسی
دفتر تالیف كتاب های درسی
بازبینی و اصلاحات چاپی كتای فارسی هفتم 1392 |
به نام پرودگار مهربان
با درود به همكاران گرم دل و نازنینم در همه جا ، اگرچه هر سال در نوشتن و چاپ كردن كتاب درسی عمری سپری می شود و اشك ها و رشك ها در پی آن سراسر می شود اما بازهم چیزهایی در آن سوی نگاه، می مانند و نگاه های تیزبین شما و دانش آموزان ریزبین آن ها را بر ما پدیدار می سازند.
از این دید، با پوزش از همه ی فرزندان فرهیخته و دلسوز فرهنگ و آموزش عمومی ایران عزیز ،مهین اسلامی و همیشه غیور، درست نامه ای را نوشته ایم كه مربوط به كتاب فارسی تازه تالیف پایه ی اول دوره ی متوسطه (هفتم) چاپ 1392 ، است.بازهم اگر چیزی از چشم ما افتاده، آن را به یادمان بیاورید؛ سپاس گزار خواهیم بود .
فارسی پایه ی اول(هفتم ) دوره ی اول متوسطه
| صفحه | درست | نادرست ( چاپ كتاب) |
1 | 31- خط یازدهم 33 ، خط ششم | استحكاماتی متوجّه شدید | استحكامّاتی متوجّه شدی |
2 | 34 ، خط دوازدهم | نقل قول | نقل و قول |
3 | 40 ، سطر هجدهم | مصوّب | مصوبّ |
4 | 60 ، بیت سوم | شدش گیتی به پیش چشم ، تاریك | شدش گیتی به چشم چشم ، تاریك |
5 | 99، بیت سوم در نكته ی دوم | نكردی در این روز بر من جفا / كه تو شیر مردی و من پیر زن | نكردی در این روز بر من جفا كه / تو شیر مردی و من پیر زن |
6 | 117 ، بعد از عنوان فصل سطر دوم | ‹‹– رستگاری ›› حذف شود | – رستگاری |
7 | 122، خط چهارم تمرین شماره 1 | جمله ی : املا در دوره ی اول متوسطه ، شامل دو بخش است :حذف شود | املا در دوره ی اول متوسطه ، شامل دو بخش است : |
8 | پشت جلد كتاب | تصویر آرامگاه عطار نیشابوری باید قرار بگیرد . | تصویر كنونی مربوط به آرامگاه خیامنیشابوری است . |
بخشی در صحـــــرا ، بخشـــی بر بالایٍ نیــــزه ..
اما اینکـــه عمــــو چند بخش است را فقـط بــابـــا می دانــد ...